Beställning När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@grus.nu De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är för närvarande: Worldline och deras sammarbetspartner för faktura och delbetalningar, WALLEY .Vid kortköp reserveras beloppet på ditt kort/konto dock så dras inget från ditt kort förrän leverans har skett. Vid betalalternativet -Faktura via Walley så skickas fakturan till dig när leveransen har skett. Betalning Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på www.grus.nu. Genom att beställa varor på www.grus.nu accepterar du de allmänna villkoren samt integritetspolicyn. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Priser Alla priser i butiken anges i svenska kronor (SEK) och alla priser är inklusive 25 % moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. Leverans Våra normala leveranstider är 1-5 dagar för de produkter som finns i lager. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid), kontakta oss på e-postadress: info@grus.nu. Nordanå grusterminal, som administrerar och äger denna sida är också ett transportföretag, vi strävar efter att i möjligaste mån utföra samtliga leveranser med egna bilar. I undantagsfall kan leveransen utföras av externa fraktföretag som våra leverantörer har avtal med. Individuell information om varje fraktsätt: Med leveranssätt [Tippbil] avses en lastbil som är konstruerad för att tippa materialet rakt bakom lastbilen. Denna bilen kan inte tippa över häckar, murar eller staket oavsett om dessa endast är låga konstruktioner. Lämpliga platser för tippbilen att leverera på är t.ex på gatan utanför fastigheten eller på en garageuppfart om underlaget bedöms klara belastningen. Detta beslutas av chauffören i levererande bil. Med leveranssätt [Kranbil] avses en lastbil som är konstruerad för med en monterad kran lyfta in materialet på plats. En kran hanterar last-pallar och storsäckar. De kan även utrustas med en kran-skopa och då lyfta in löst lastat material som jord och grus. Lyft sker inte över/runtomkring följande: Parkerade bilar, hus, hustak, tillbyggnader, garage samt över ytor som allmänheten har tillgång till.För båda leveransalternativen gäller att chauffören på plats avgör om den föreslagna lossnings- eller tipp-platsen är lämplig. Endast chauffören kan avgöra om färdvägen är möjlig. Eventuella hinder kan vara men är inte begränsade till:Dålig bärighet i marken, t.ex gräsmatta eller markstensbeläggning på uppfart. Låg höjd på grund av träd eller utstickande tak. (minst 4,5m fri höjd krävs)Vägen är för smal för att kunna manövrera lastbilen. En lastbil kräver minst 3,5 meter vägbredd för att kunna köra in och samtidigt manövrera. Minsta bredd mellan stolpar på en infart kan vara 2,6m under optimala förhållande. Om du är osäker på vilket leveransalternativ som passar er, vänligen kontakta oss på 040-445490 eller info@grus.nu Ej uthämtade paket För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 1999 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter. Ångerrätt Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Vid nyttjande av din ångerrätt: Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet skickas till info@grus.nu.I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Tyvärr debiteras returfrakt om du ångrar ditt köp. OBSERVERA att kostnaden för returfrakt kan överstiga värdet av ångrat materials pris och att du som kund kan behöva betala mellanskillnaden. Ångerrätt gäller för oanvänt material. Ångerrätten gäller inte vid: Måttbeställda produkter, till exempel kapade betongprodukter eller anpassad poolkanstenar Löst, osäckat material som hämtats på vår terminal. För mer om den lagstiftade ångerrätten, se konsumentverket. Reklamation och klagomål Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. Hur går du tillväga vid reklamation? Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@grus.nu där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Vi lämnar dessa uppgifter vidare till våra leverantörer som är de som slutligen avgör om felen är reklamationsgrundande. Att inte vara nöjd är normalt inte en grund för reklamation utan ett konkret fel på varan måste finnas. Kalkutfällningar är en naturlig del av betongens härdningsprocess och försämrar inte beläggningens beständighet. I regel slits kalkutfällningar bort över tid Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi följer svensk lagstiftning som innebär tre års reklamationsrätt för konsumenter. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid korrekta, godkända reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. Återbetalning Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 20 dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Faktura så reglerar vi det mot ditt saldo. Du kan behöva ange kontonummer för återbetalningen. Ansvarsbegränsning Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi kan inte stå för kunds kostnader för hantverkare eller maskinhyra som kan uppkomma på grund av leveransförseningar. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande. Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör etc. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Produktinformation Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Ändringar till de allmänna villkoren Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen. Tvist och lagval I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se ec.europa.eu/consumers/odr. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag. Företagsuppgifter Nordanå Grusterminal, Cerado I Malmö AB, www.grus.nu , Burlövsvägen 10 23291 Arlöv Telefon: 040-445490 E-post: info@grus.nu Organisationsnummer: 556068-6296 Vår kundtjänst är öppen 8-16 vardagar